De straffe ondernemingszin van Stefaan en Nele

Van Elven

De straffe ondernemingszin van Stefaan en Nele

Wie langs de Eindhoutseweg in Laakdal passeert, merkt meteen waarom de hoevewinkel van de familie Van Elven-Devoghel zo’n succes is. De vlotte bereikbaarheid langs een vrij drukke weg is een pluspunt, maar ook de ondernemingszin van Stefaan en Nele is meteen zichtbaar wanneer je het bedrijf betreedt.

(Lees verder onder de video.)

De familie teelt aardappelen, wortelen en uien op grote schaal, maar zet ook zeer sterk in op de eigen hoeveverkoop. En ze beleveren ook heel wat winkels, zoals Aveve bijvoorbeeld! Je herkent hun producten aan het label: ‘Vers van de Boer’.

De hoevewinkel van Stefaan en zijn vrouw Nele in Laakdal is een begrip geworden in de omgeving. Toen het koppel in 2018 van start ging met hun vernieuwde winkel, kozen ze bewust voor een onbemande hoevewinkel met enkel elektronische betalingsmethoden. De winkel draait volledig autonoom, zodat Nele en Stefaan zich door de dag volledig op hun andere bedrijfstaken kunnen focussen. Van Elven Agra BV werd opgericht in het begin van de jaren ’80, door de ouders van Stefaan, en is geleidelijk gegroeid tot een akkerbouwbedrijf dat uitsluitend producten voor de vrije markt teelt, verwerkt en verpakt. Hoewel gevestigd in Veerle-Laakdal, vindt de teelt plaats in Haspengouw. In deze streek liggen de meest vruchtbare leemgronden van België, die bij uitstek geschikt zijn voor de teelt van aardappelen, uien en wortelen.

VeldDit ondernemende koppel heeft veel aandacht voor de marketing van hun producten. Zo vroegen ze zo’n 10 jaar geleden tekenaar Herr Seele om een originele verpakking voor hun aardappelen te ontwerpen. Een schot in de roos. “We willen altijd een meerwaarde aan onze producten geven en proberen een zo divers mogelijk samengestelde groep afnemers te hebben. We vinden het ook heel belangrijk dat je de eigenheid van je bedrijf kan behouden. We willen niet opgaan in de ‘bulk’ en zeker geen speelbal van de industrie worden”, vertellen Nele en Stefaan. “Maar dat betekent dat je enorm veel tijd in het commercialiseren van je product steekt. Bij pieken in het veldwerk brengt dit een zekere druk met zich mee. De klanten gaan immers te allen tijde voor!”