Drive-in groeit uit tot openluchtwinkel

Drive in

We zagen allemaal de beelden van consumenten die uit angst voor de Corona-epidemie hamsteren. Het zorgde voor lege rekken en overvolle winkels op een moment dat 'social distancing' aangewezen is voor ieders gezondheid. Dat deed veehouder Tim Bottu, producent van hoevevlees - Van het Lindeveld -, nadenken over zijn rol in een voedselketen die onder druk staat. Begin maart organiseerde hij een drive-in voor klanten die hun rundvlees recht van bij de boer kopen. "Met spijt in het hart", aldus Tim, "want we geven de consument liever de gelegenheid om een kijkje te nemen in de stal en een praatje te maken. Een veilige en betrouwbare voedselbevoorrading heeft nu echter voorrang. Gezien het succes denken onze klanten er ook zo over. Samen met collega-landbouwers en handelaars uit de regio breiden we het aanbod uit. Zo wordt de drive-in een heuse openluchtwinkel."

Vlees

NIEUWE PRIORITEITEN 

De klanten van hoevevlees - van het Lindeveld - zagen op een paar weken tijd hun vertrouwde afhaalmoment helemaal veranderen. Tim Bottu: "Het was de gewoonte om klanten die op de boerderij rundvlees afhalen een drankje te schenken in de tent. Mijn partner Dorien en ik geven graag een woordje uitleg terwijl mensen een kijkje nemen in de stal." Begin maart maakte deze tent al plaats voor een drive-in systeem. Dat was zelfs nog voor de overheid maatregelen trof, om zo de eigen veiligheid en die van de klanten voorop te stellen. Tim: "Het was met spijt in het hart, want zo konden we de mensen niet langer het verhaal achter hun vlees meegeven." Daar schoot in hoofde van de consument een stuk beleving bij in, en het geeft Tim als producent minder voldoening. Ter compensatie bedacht de veehouder een plan om zijn klanten opnieuw in de watten te leggen, ditmaal door zijn ambitie te uiten om hen te voorzien van voldoende voedsel en dat op een zo veilig mogelijke manier. 

aardappelen

OPENLUCHTWINKEL

Tim: "We stonden zelf versteld van de vlotte werking van het zelfbedachte drive-in verkoopsysteem. Als dat werkt voor hoeverundvlees, dan doet het dat ook voor andere voedingswaren. Daarom stel ik de drive-in ter beschikking van collega-landbouwers met hoeveverkoop én van lokale handelaars." In de buurt wordt enthousiast gereageerd. Zowel Annie Vanhoebroeck, een lokale aardappelteelster, als Pieter Arnauts van zuivelproducten Melkerhei sprongen op de kar. Pieter van Melkerhei: "Dit is echt een goed systeem om de inwoners van Linter en omstreken van lokaal lekkers te voorzien. Samen staan we sterk, ook op vlak van lokale voedselvoorziening." Naast de lokale landbouwers participeert ook een marktkramer die groenten en fruit aanbiedt. "Zie het als een eenvoudig maar mooi alternatief verkooppunt voor mensen die hun voedingsaankopen in de gezonde openlucht willen doen. Bovendien steunt de consument zo de lokale economie, wat dezer dagen hard nodig is", besluiten Tim en zijn collega's. 

Koe

AANMELDEN

Op woensdag 1 april hebben ze voor het eerst samen de klanten op de hoeve ontvangen. Alle veiligheidsvoorschriften en afstandsregels worden daarbij strikt gerespecteerd. Er is hoevevlees verkrijgbaar van Belgisch Witblauw, aardappelen, zuivelproducten en groenten en fruit. Op 15 april is er een nieuw afhaalmoment voorzien, om zo de extra vraag te kunnen opvangen.