Een dag op de boerderij met Sim

Sim

Een dag op de boerderij met Sim

Sim is op stage in Canada. Hoe ziet zijn dag eruit op het bedrijf nu het seizoen ten einde loopt? Hij vertelt het je graag zelf in zijn blog.

Hoewel ik niet afkomstig ben uit een boerenfamilie heeft landbouw mij altijd enorm gefascineerd. Ik groeide op tussen de Hagelandse velden en hielp de boeren waar ik kon. Naarmate ik ouder werd groeide ook mijn interesse en besloot ik om Landbouw te gaan studeren aan Thomas More Geel. Dankzij de ervaringen die ik daar opdeed tijdens mijn stages kon ik in 2018 al een jaar in Amerika stage lopen bij een loonwerker. Na een jaartje terug in België heb ik tijdens seizoen 2020 stage mogen doen op een landbouwbedrijf in Canada. Het is ondertussen half december en het seizoen is zo goed als voorbij. Onze voornaamste bezigheid in deze tijd van het jaar is graan drogen en afleveren.

Laden, lossen en repeat

5.30 uur: de wekker gaat af, want graan afleveren betekent vroeg beginnen. Na een stevig ontbijt kunnen we aan onze werkdag beginnen. Het heeft afgelopen nacht stevig gevroren, -20°C is de laatste tijd geen uitzondering. Handschoenen en een muts zijn geen overbodige luxe. De vrachtwagen start gelukkig vlotjes – thank god for block heaters – en na een rondje rond de wagen kunnen we vertrekken. We hebben gisteren de oplegger al ingeladen met 40 ton koolzaad, bestemd voor de elevator van Pioneer in Rycroft.

Na drie kwartier rijden doemen in de verte de hoge torens van de elevator op. Als ik een kwartiertje later het terrein opdraai heb ik dikke pech. Ik was niet de enige die vroeg vertrokken is en er staan al een tiental vrachtwagens voor mij. Dat wordt aanschuiven, niets aan te doen.

Pioneer

8.30 uur: nu is het eindelijk mijn beurt, nadat ik een uurtje heb aangeschoven. Na de staalname mag ik binnenrijden om te lossen. Daarna is het papieren halen en kunnen we terug naar huis voor de volgende vracht. In totaal staan er vandaag 3 vrachten op de planning. Het laden van de vrachtwagen doen we vandaag niet op de boerderij zelf maar op een nabijgelegen bin-yard. Daar kan ik met behulp van een vijzel de volgende vracht koolzaad laden. Rond 10 uur is de oplegger vol en vertrekken we terug naar Rycroft. Dit ritueel herhaalt zich nog eens voor de derde vracht.

14 uur: de laatste vracht is gelost. Op de terugweg bel ik alvast met bedrijfsleider Vince om de rest van de dag door te nemen. Vince stuurt mij naar een graanperceel waar nog een slurf met graan ligt. We zijn enkele dagen geleden al begonnen met die op te laden en gaan nu de laatste 2 vrachten laden. Door de weersomstandigheden tijdens de oogst hebben we dat graan moeten oogsten aan 20 procent vocht en dat moet nu gedroogd worden, zodat we het kunnen opslaan en het in de lente als zaaigraan kan gebruikt worden.

Graan laden

15 uur: ik kom aan in het veld, Vince is er al met de tractor en de 'extractor' en kunnen we beginnen laden. Het duurt opnieuw een klein half uur om de oplegger te vullen. Daarna gaat het richting boerderij om te gaan lossen in de silo's die de droger voeden. Terwijl Vince de droger opstart, ga ik terug naar het veld om alles nog een keer te herhalen.

Graan in silo's

17.30 uur: het laatste beetje graan gaat uit de slurf de vrachtwagen op. Het is inmiddels al pikdonder. Als ook dat graan in de silo's zit, is het etenstijd.

18 uur: tijdens het avondmaal wordt de planning voor de rest van de nacht besproken. Omdat het volgens de weersvoorspellingen vannacht 'maar' -10°C gaat zijn, wil Vince graag de hele nacht blijven drogen. Dat betekent nachtwerk! Na het eten leg ik mij even neer in de zetel voor een dutje, terwijl Vince de droger in de gaten houdt. Later vanavond gaan we al 1 vracht graan laden en wegvoeren, tot dan heb ik vrij.

22 uur: Vince belt me om te zeggen dat we kunnen beginnen met laden. Deze vracht gaat naar de bin-yard waar ik deze voormiddag het koolzaad geladen heb. Terwijl Vince gaat lossen, doe ik een rondje rondom de volledige installatie om te kijken of er nergens problemen zijn. Tegelijk smeer ik ook de rollagers op alle vijzels nog eens. Door al het stof uit de droger zijn die heel gevoelig aan slijtage en ook hier geldt: beter voorkomen dan genezen.

Een korte nacht

24 uur: het is bijna middernacht als ik terug naar binnen ga. Via de computer kan ik aanmelden op de droger en zo kan ik van binnen alle parameters in de gaten houden. Zolang dat we drogen moet iemand namelijk een oogje in het zeil houden en vanavond heb ik aan het kortste eind getrokken. Ik blijf nog eventjes wakker om er zeker van te zijn dat de droger draait zoals we het willen.

2 uur: bedtijd! Binnen een uurtje loopt de wekker alweer af om alles na te kijken en een staal te gaan nemen om het vochtgehalte te controleren. Dit gaat zo door tot morgenvroeg 8 uur, dan kunnen we hopelijk de volgende vrachtwagen laden en neemt Vince het weer van mij over.